Ο Κωδικός θα σας αποσταλεί μέσω e-mail
Spread the love

Διάβασμα: Τι κάνω όταν δεν έχω όρεξη;

Διάβασμα: Όλους μας έχει στοιχειώσει εκείνο το φυλλάδιο. Ξέρεις ποιο λέω· αυτό, που κοσμεί το γραφείο σου από τις αρχές της Άνοιξης και έχει γίνει πλέον κομμάτι της διακόσμησης. Εκείνο που «θα τελειώσεις αύριο» – παρόλο που το Αύριο έχει περάσει εδώ και δύο βδομάδες.

Το ξέρω κι εγώ, το ξέρεις κι εσύ. Όσο προετοιμασμένος κι αισιόδοξος κι αν είσαι, όσο απειλητικά κι αν πλησιάζει η επόμενη προθεσμία και το επόμενο διαγώνισμα, υπάρχουν στιγμές που το μυαλό σου απλά δεν λειτουργεί και το χέρι δεν συνεργάζεται. Οι στιγμές που θυμάσαι να ψάξεις τον διπλανό σου από τη Β’ Δημοτικού και να συμμαζέψεις εκείνη την ντουλάπα που πλέον θυμίζει Αιγινιώτικο παζάρι.

Τα καλά νέα είναι πως αυτό είναι απόλυτα φυσιολογικό. Όλοι το περνάνε κάποια στιγμή –ή και συνέχεια- στη ζωή τους και, το καλύτερο: είναι απόλυτα θεραπεύσιμο. Αντίο, αναβλητικότητα!

 

Σπάσ’ το σε μικρά κομμάτια

Το θέμα είναι πως, το μυαλουδάκι σου –εκείνη η τόσο καλοστημένη, ακούραστη μηχανή που σε βοηθά να κάνεις share τη γάτα σου στο Instagram- είναι ο μεγαλύτερος τεμπέλης που έχεις συναντήσει. Προτιμά να δει σε χιλιοστή επανάληψη το Κωνσταντίνου και Ελένης, παρά να χύσει ένα δράμι ιδρώτα με οποιονδήποτε άλλο τρόπο.

Πώς πιστεύεις, λοιπόν, πως θα αντιδράσει, όταν του ανακοινώσεις περιχαρής πως έχει να λύσει 104 ασκήσεις μαθηματικών;

Πολύ σωστά. Θα κάνει τον ψόφιο.

Αντ’ αυτού, μπορείς να τον ξεγελάσεις – ναι, κι όμως, μόνο εσύ μπορείς να το κάνεις αυτό. «Κοίτα, αν διαβάζουμε πέντε σελίδες τη μέρα, δηλαδή δύο το πρωί και τρεις το βράδυ, μετά το ποδόσφαιρο, κι αν λύνουμε από δέκα ασκήσεις κάθε απόγευμα –όχι παραπάνω- τότε θα τα καταφέρουμε. Δεν είναι τόσο δύσκολο, τελικά!»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ: ΕΞΥΠΝΑ ΤΡΙΚ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΕΙΣ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΑ!
Ο κανόνας του 1,5 λεπτού

Είναι απλό.

Ό,τι κι αν έχεις να κάνεις, σβήσε κάθε άλλη σκέψη από το μυαλό και, χωρίς να το σκεφτείς (πολύ), απλώς ξεκινα να το κάνεις για 1,5 λεπτό. Ασταμάτητα, χωρίς νερό, χωρίς λέξη. Κι ύστερα, πάρε μια ανάσα.

Συγχαρητήρια· μόλις ολοκλήρωσες το 50% της δουλειάς σου. Η εμπειρία δείχνει πως το δυσκολότερο κομμάτι σε κάθε είδους εργασία –είτε είναι διάβασμα είτε είναι το πλύσιμο του αυτοκινήτου- αποτελεί η αρχή. Το να μαζέψεις την εσωτερική δύναμη, το κουράγιο και το πείσμα να αντιμετωπίσεις τον τεμπέλη εγκέφαλό σου και να ξεκινήσεις. Από εκεί και πέρα, τα υπόλοιπα έρχονται μόνα τους.

Αποδέξου την αποτυχία.

Περίμενε, μη φεύγεις, θα σου εξηγήσω.

Έρευνες έχουν δείξει πως, όσοι μαθητές είχαν μέσα τους το φόβο της αποτυχίας, αντιμετώπιζαν το διάβασμα ως ένα μέσο να προβάλλουν την ανωτερότητά τους έναντι των άλλων και έβλεπαν την επιτυχία ως απλά μια εφήμερη δήλωση – κάτι σαν ένα πετυχημένο post στο διαδίκτυο, το οποίο όμως θα ξεχαστεί μετά από λίγες μέρες.

Ως αποτέλεσμα, οι μαθητές αυτοί μπλόκαραν κάθε διάθεση για προσπάθεια και βελτίωση. Για ποιο λόγο, άλλωστε, να προσπαθήσουν, αφού έτσι κι αλλιώς υπάρχει η πιθανότητα να μην πετύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα;

Θα σου πω ένα μυστικό: όλοι έχουμε αποτύχει κάποια στιγμή ή περισσότερες. Οι γονείς σου, ο απουσιολόγος σου, ο πρόεδρος της Αμερικής· η αποτυχία είναι μέρος της ανθρώπινης προσπάθειας, και αυτή είναι που σε κρατάει εν κινήσει, σε ωθεί να γίνεις δημιουργικός, σε ωθεί να ξεπεράσεις τις δυνατότητες που δεν γνώριζες καν ότι είχες και να πετύχεις, με υπομονή και επιμονή, όποιο στόχο θέσεις στο θαυματουργό σου μυαλουδάκι.

Δεν είναι εχθρός σου, είναι σύμμαχος. Αρκεί να της φερθείς με ευγένεια, να της επιτρέψεις να εισβάλει για λίγο στη ζωή σου, να σου διδάξει τα μυστικά της κι ύστερα να φύγει, αθέατα και διακριτικά, ακριβώς όπως μπήκε. Γιατί καμιά φορά ξεχνάμε πως το διάβασμα θέλει τρόπο, κι όχι απαραίτητα κόπο.

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: ΣΩΣΤΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΔΥΝΑΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ
Βρες το ερέθισμά σου

Κάνε στον εαυτό σου την εξής ερώτηση, κι έπειτα κάνε την ξανά:

«Την τελευταία φορά που διάβασα σοβαρά και συγκεντρωμένα, τι με είχε ωθήσει να το κάνω; Μία προθεσμία, ένα διαγώνισμα, ο καλός λόγος ενός καθηγητή; Τι υπήρχε γύρω μου; Πού ήμουν, στο γραφείο μου, στην κουζίνα, στη βιβλιοθήκη; Είχε φασαρία, ή φορούσα ωτoασπίδες;»

Προσπάθησε να αναπαραγάγεις, με το χρόνο, το περιβάλλον που σε εμπνέει και σε βοηθά να αισθάνεσαι άνετα. Βρες μια μυρωδιά, ή ένα ρόφημα ή μια γεύση τσίχλας που θα τη συνδέσεις με το διάβασμα ή ακόμη και με ένα συγκεκριμένο μάθημα. Πειραματίσου, ρώτα τον διπλανό σου ή τον απουσιολόγο για ιδέες και προτάσεις. Η υπογράφουσα δεν μπορεί να μελετήσει ούτε περιοδικό μόδας χωρίς κάτι να πίνει –νερό, καφέ, coca cola, δεν έχει σημασία- και χωρίς μαύρο μαρκαδοράκι διατομής 0.5. Ναι, όλοι κουβαλάμε την τρέλα μας, κι εσύ τη δική σου. Αξιοποίησέ την!

 

Άκου τι έχει να σου πει το σώμα σου

Καμιά φορά, η βαρεμάρα και το μπλοκάρισμα δεν είναι τίποτε άλλο από μια κραυγή απελπισίας, ένα μήνυμα του μυαλού σου που σου λέει πως «δεν αντέχω άλλο».

Μπορεί να το κάνεις πως το αγνοείς, αφού το διαγώνισμα δεν θα γραφτεί από μόνο του, όμως όταν η κούραση και το στρες μαζευτούν και σχηματίσουν μια ογκώδη μπάλα απελπισίας στο στομάχι σου, το αποτέλεσμα θα είναι δέκα φορές χειρότερο.

Πήγαινε μία βόλτα. Δες (ακόμη) ένα επεισόδιο Breaking Bad, φτιάξε ένα κέικ σοκολάτα ή βάλε απλώς την αγαπημένη σου μουσική και κοίτα το ταβάνι για πέντε, δέκα, τριάντα λεπτά. Επίτρεψε στον εαυτό σου να χαλαρώσει και να ανακτήσει τις δυνάμεις του.

Η ζωή σου, άλλωστε, ούτε ξεκινά κι ούτε τελειώνει από έναν βαθμό στην κλίμακα του 20.

 

Ρίξε μια ματιά στα δύο παρακάτω (αγγλόφωνα) κανάλια, για περισσότερη έμπνευση και συμβουλές.

Thomas Frank

https://www.youtube.com/user/electrickeye91

Mateusz M

https://www.youtube.com/user/TheMiro0r