Ο Κωδικός θα σας αποσταλεί μέσω e-mail

– Είσαι υποψήφιος; Όχι σε κάποιου είδους εκλογές, αλλά υποψήφιος για εισαγωγή σε μία από τις σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
– Είναι μήπως το παιδί σου μαθητής/τρια Γ’ Λυκείου και προετοιμάζεται για τις πανελλήνιες εξετάσεις;

Σε κάθε περίπτωση, δώσε βάση στα παρακάτω συμπτώματα:

  • πονοκέφαλοι,
  • στομαχικές διαταραχές,
  • ναυτία,
  • διάρροια,
  • υπερβολική εφίδρωση,
  • δύσπνοια και γενικότερα δυσκολία στην αναπνοή,
  • ακραία δυσφορία,
  • ζάλη ή λιποθυμία,
  • ταχυκαρδία
  • βάρος στο στήθος
  • ξηροστομία.
Και ακόμη:
  • δυσκολία να συγκέντρωσης
  • αίσθηση ύπαρξης «κενού στο μυαλό» του μαθητή
  • δυσκολία στο διάβασμα (να μάθει ο μαθητής συγκεκριμένη ύλη και να τη θυμηθεί)
  • σύγχυση,
  • κακή οργάνωση,
  • ευερεθιστότητα,
  • επιθετικότητα,
  • θυμός,
  • κλάματα
  • μειωμένη όρεξη για φαγητό ή φουσκώματα
  • δυσκολία στον ύπνο (εφιάλτες)
  • τάσεις φυγής
  • έντονη επιθυμία αποφυγής των εξετάσεων
  • αιφνίδιος έντονος φόβος
  • κρίσεις πανικού, , η , η . Συχνά εκδηλώνει τάσεις  λόγω της αίσθησης ότι το μυαλό του είναι κενό, δεν θυμάται τίποτα, θα δώσει λευκή κόλλα. Συναισθηματικά, νιώθει κατάθλιψη, απόγνωση, θυμό και πολύ χαμηλή αυτοεκτίμηση.

Αν διαπιστώσεις κάποια από τα παραπάνω συμπτώματα, τότε μιλάμε για το άγχος των εξετάσεων.

Μπορεί το ήπιο άγχος να είναι φυσιολογικό και συχνά χρήσιμο για να διατηρείται ο άνθρωπος σε ψυχική και σωματική εγρήγορση, ώστε να είναι αποτελεσματικός και δημιουργικός. Όταν όμως ξεπερνά τα όρια του φυσιολογικού δημιουργεί σημαντικά προβλήματα και πρέπει να αντιμετωπιστεί.

Το άγχος που προκύπτει από την αίσθηση της απειλής, διαταράσσει τη λειτουργία της προσοχής και της μνήμης. Κινητοποιείται συνήθως από αρνητικές σκέψεις οι οποίες σχετίζονται με το φόβο και την αγωνία του παιδιού για το πόσο καλά θα τα πάει στις εξετάσεις και τι θα συμβεί σε περίπτωση αποτυχίας.

– Τι θα πούνε οι φίλοι μου;
– Θα απογοητεύσω τους γονείς μου που έχουν ξοδέψει ένα σωρό χρήματα.
– Πώς θ’ αντικρίσω τους καθηγητές μου;
– Θα ξευτελιστώ σε συγγενείς και στον κοινωνικό περίγυρο

Οι αρνητικές αυτές σκέψεις έχουν την ιδιότητα να ωθούν το παιδί να λειτουργεί με τέτοιο τρόπο που να προκαλέσει αυτό το οποίο φοβάται. Ο αγχώδης μαθητής έχει χαμηλότερες επιδόσεις, όχι εξαιτίας μαθησιακών προβλημάτων ή ανεπαρκούς προετοιμασίας αλλά επειδή αντιλαμβάνεται τις εξετάσεις ως ένα απειλητικό γεγονός. .

Η διαχείριση του άγχους και η συγκέντρωση στη μελέτη είναι ίσως από τα πιο δύσκολα πεδία που καλούνται να διαχειριστούν οι μαθητές και οι γονείς τους.

Τι πρέπει να κάνεις, αν είσαι μαθητής:

  • Οργάνωσε όσο μπορείς καλύτερα την ύλη στο διάβασμά σου και στις τελικές σου επαναλήψεις. Ζήτα τη βοήθεια του καθηγητή σου.
  • Κράτα σημειώσεις και επισήμανε με διαφορετικά στυλό/μαρκαδόρους – βασικά ή δύσκολα σημεία ώστε στην επανάληψη να τα βρίσκεις εύκολα
  • Κάνε επαναλήψεις μαζί με φίλους για να λύσετε απορίες, να φρεσκάρετε τις γνώσεις σας, αλλά και να χαλαρώσετε.
  • Μην διαβάζεις με εξαντλητικούς ρυθμούς κατά τη διάρκεια των εξετάσεων
  • Μην μένεις ξύπνιος μέχρι αργά. Το βασικό διάβασμα έχει προηγηθεί και τώρα απλά κάνεις επαναλήψεις
  • Διάβασε αυτά που σε δυσκολεύουν λίγο πριν τις εξετάσεις και μην κουράζεσαι μ’ αυτά που ήδη ξέρεις καλά.
  • Μην ξεχνάς τα διαλείμματα κατά τη διάρκεια της μελέτης. Μία τεχνική είναι, ένα σύντομο πεντάλεπτο διάλειμμα κάθε μισή ώρα και κάθε δύο ώρες μεγαλύτερο διάλειμμα. Μην διαβάζεις συνεχόμενα μόνο ένα μάθημα. Κάθε δύο ώρες άλλαξε αντικείμενο.
  • Προσοχή στην διατροφή. Να προτιμάς φρούτα, λαχανικά φρέσκους χυμούς. Απέφυγε τα βαριά φαγητά, τα αναψυκτικά και τους καφέδες, που σου προκαλούν νευρικότητα και τα συμπληρώματα διατροφής, ειδικά αν δεν ξέρεις τι επίδραση έχουν στον οργανισμό σου.
  • Προσάρμοσε το βιολογικό σου ρολόι. Κοιμήσου νωρίς (όχι με τις 11:00 μ.μ.) και ξύπνα νωρίς (γύρω στις 6:30 π.μ.), ώστε να προσαρμόσεις τον οργανισμό σου στο ωράριο των εξετάσεων.
  • Επιβέλλεται η ήπια καθημερινή σωματική άσκηση (βόλτα με ποδήλατο, περίπατος).
  • Απόφυγε να συζητάς με τους συμμαθητές σου λίγο πριν τις εξετάσεις τι γνωρίζετε και τι δε γνωρίζετε ή ποια είναι τα πιθανά θέματα, γιατί αυτό θα ενισχύσει το άγχος και θα σου δημιουργήσει την αίσθηση ότι, ενδεχομένως, δε θυμάσαι τίποτα.
  • Μην αφήνεις την τελευταία στιγμή για να οργανώσεις και να μαζέψεις όλα όσα χρειάζονται να πάρεις μαζί σου για τις εξετάσεις

Τι πρέπει να κάνεις, αν είσαι γονιός:

  • Προσπάθησε να είσαι όσο το δυνατό πιο ήρεμος. Αν εσύ είσαι ήρεμος, αυτό θα νιώθει και το παιδί κοντά σου.
  • Χρησιμοποίησε και εσύ την τεχνική των αναπνοών για να αποφορτίζεσαι.
  • Εκτονώσου κι εσύ με κάποιο τρόπο, όπως γυμναστική, περίπατο, συνάντηση με φίλους.
  • Μην πιέζεις το παιδί να διαβάσει, μην το υπενθυμίζετε σε κάθε περίπτωση που το βλέπεις να κάθεται (και να μη διαβάζει). Ξέρει το ίδιο τους ρυθμούς του. Αν νιώσει πίεση από εσένα μπορεί να κάνει και ακριβώς το αντίθετο, να διαβάζει ελάχιστα.
  • Μην φροντίζεις το παιδί περισσότερο από όσο χρειάζεται, δεν είναι άρρωστο απλά εξετάσεις δίνει. Η υπερβολική φροντίδα του αυξάνει το άγχος. Στάσου διακριτικά κοντά του και όταν θελήσει κάτι θα το ζητήσει
  • Αυτό που έχει ανάγκη το παιδί σε αυτή τη φάση είναι να είσαι εκεί και να το ακούσεις, να μοιραστεί μαζί σου τις ανησυχίες και τους φόβους του.
  • Να ενθαρρύνεις πάντα το παιδί να χαλαρώνει πριν πάει για ύπνο μετά από μεγάλες χρονικές περιόδους μελέτης. Π.χ.το διάβασμα ενός εξωσχολικού βιβλίου μπορεί να βοηθήσει το παιδί να χαλαρώσει και να κοιμηθεί καλύτερα. Βοηθητικές τεχνικές χαλάρωσης είναι η ακρόαση απαλής μουσικής, το ξάπλωμα με κλειστά μάτια, οι βαθιές αναπνοές με παράλληλη οπτικοποίηση μιας χαλ